Българска Православна Църква "Рождество Богородично" Бон-Кьолн, Германия

Bulgarische Orthodoxe Kirche "Mariä Geburt" Bonn-Köln, Deutschland

Молитвено правило на свети Серафим Саровски за миряни и наставления на светията

 
Молитвено правило
Преподобният Серафим Саровски смятал молитвата за толкова необходима за живота, колкото и въздухът. Той съветвал и изисквал от своите духовни чеда да се молят непрестанно и им определил такова молитвено правило, останало под името "Правило на Серафим Саровски".
 
Като стане от сън и застане на определеното за молитва място, всеки трябва да чете тази спасителна молитва, която Сам Господ е предал на човеците, тоест "Отче наш" (три пъти). 
След това "Богородице Дево, радвай се" (три пъти). И накрая, един път Символа на вярата.
 
Като извърши това утринно правило, нека всеки християнин да отива по своя работа и работейки или намирайки се на път, да казва тихо: "Господи Иисусе Христе, помилвай ме, грешния".
 
Ако наоколо има хора, занимавайки се с работата си, да казва наум само: "Господи помилуй", и така да продължава до обяд.
 
Преди обяд да извърши същото правило.
 
След обяд и до вечерта, вършейки своята работа, всеки трябва да казва тихо: 
"Пресвета Богородице, спаси ме, грешния".
 
Когато се случи да останем сами, трябва да казваме:
"Господи Иисусе Христе, по молитвите на Богородица, помилвай ме, грешния".
 
Отивайки да спи, всеки християнин трябва да повтори утринното правило, и след него, като се огради с кръстното знамение, да заспива.
 
Светият старец казвал, че ако християнинът се придържа към това малко правило, като спасителна котва сред вълните на светската суета, изпълнявайки го със смирение, може да достигне висока духовна мяра, защото тези молитви са основни за християнина.
 
Първата - като слово на Самия Господ и дадена от Него като образец на всички молитви, втората е принесена от небето от Архангела в приветствие на Пресветата Дева, Божията Майка. А третата съдържа всички догмати на вярата.
 
Който има време, нека да чете Евангелието, Апостола и други молитви, акатисти и канони. А ако някой няма време или сили и не може да изпълнява и това правило - бил той подчинен или властник, или немощен, мъдрият старец съветвал да го изпълнява и лежейки, и работейки, помнейки казаното в Писанието: "Всеки, който призове името Господне, ще се спаси".
 
Наставления
„От какво осъждаме братята си? От това, че не се опитваме да познаем самите себе си. Който е зает с познаването на самия себе си, той никога няма да забелязва недостатъците на другите. Осъждай себе си и ще престанеш да осъждаш другите.
 
+++
 
Придобий мирен дух и хиляди ще се спасят около теб.
 
+++
 
Изкушенията на дявола са подобни на паяжина. Достатъчно е само да я духнем - и тя ще изчезне. Така е и с врага - дявола; достатъчно е само да се оградим с кръстния знак - и всичките му козни изчезват напълно.
 
+++
 
Молитвата, постът, бдението и всички други християнски дела, колкото и добри да са сами по себе си, те самите не са целта на християнския живот, макар че са необходимите средства за неговото постигане. Цел на християнския живот е придобиването на Светия Дух.
 
+++
 
Нещастният, зъл човек разрушава всичко, обижда даже най-близките и скъпи хора, а добрият човек, излъчващ мир и радост около себе си, възстановява разрушеното, утешава страдащите, помага на нуждаещите се.
 
+++
 
"Душевният мир се придобива чрез скърби....Пътят на искащия да угоди на Бога минава през много скърби."
 
+++
 
"Не бива да предприемаме подвизи, които превишават силите ни, а да се стараем нашият приятел - тялото - да бъде верен и способен за извършване на добродетели. Трябва да вървим по средния път, като не се отбиваме, ни на дясно, ни наляво /Притч.4:27/: на духа да даваме духовното, а на тялото - телесното, необходимо за поддържане на временния живот. Не трябва да се отказваме и от обществен живот от това, което той изисква от нас, по думите на Писанието: отдайте, прочее, кесаревото кесарю, а Божието Богу /Мат.22:21/.
Източници: